KENAPA BUKAN AKU ??

Friday, October 28, 2011

helo bloggie :) Assalamualaikum


pernah tak terlintas di fikiran korang soalan ni ; "kenapa bukan aku yang pandai ?" "kenapa bukan aku yang cantik" "kenapa bukan aku yang kaya ?" dan macam- macam lagi soalan yang memang hari-hari ada dalam otak kita . 


wani selalu gak terfikir soalan2 ni . kadang-kadang down bila tengok orang lain lagi hebat dari kita . TAPI ingat ! walau hebat mana pun seseorang manusia itu . dia masih ada kekurangan. 


mesti kita nak tau kenapa bukan kita kan? kat sini wani bagi tau 2 sebab kenapa ;)
source : google.com


1. BELUM MASA


bila korang terfikir soalan2 tu , korang pernah pikir sudut negatif tak ? tak semua benda kita kena tengok dari sudut positif , ada masa kita kena tau jugak negative side . wani selalu terfikir soalan ni "KENAPA BUKAN AKU YANG PANDAI ? :(" then wani tanya diri wani balik dengan soalan ni "KALAU KAU PANDAI , AGAK2 KAU SOMBONG TAK ? KAU BERLAGAK TAK ? "  hah , ni soalan2 yang patut korang tanya pada diri sendiri. 


mungkin bukan sekarang untuk korang dapat kan apa yang korang impikan. banyak lagi perkara korang perlu belajar. banyak kemungkinan yang kita boleh fikir secara logik . mampu ke kita nak menghadapi segala dugaan kalau diri tak cukup pengalaman . 


pengalaman kan banyak mendewasakan kita ? fikir la baik-baik ye !


2. ADA HIKMAH 


setiap yang terjadi dalam dunia ni ada hikmah yang tersendiri . maksudnya tersirat la . kita yang perlu mengungkap setiap yang tersirat .


p/s : tepuk dada , tanya iman

21 comments:

  1. baca niyh http://elinlarh.blogspot.com/2011/10/saya-tahu-saya-tak-cantik.html
    :)

    ReplyDelete
  2. huhu betul tue.... dan bella sendiri slalu rasa rendah diri. sdh betul. :(

    ReplyDelete
  3. stiap kita masing2 ada kelebihan dn kekurangan...tak cantik x bermakna hodoh,tak tahu x bermaksud bodoh..kaya harta tp miskin peribadi x guna jg...bersyukurlah dengan pemberian ALLAH... ^_^

    ReplyDelete
  4. betul tu akk.
    mimi pon selalu fikir KENAPA AKU TAK PANDAI
    tp mimi akan ckp blik macam mana nak pandai kalau baca buku pon malas.
    hahaha.

    ReplyDelete
  5. pernah jugak terfikir mcm tue..
    tp setiap org ade kekurangan d& kelbihannya yg tersendir..kt kena bersyuur dgn ape yg kt ade..

    ReplyDelete
  6. ahakz,ila selalu sangat fikir mcm tu sis:(
    hm,terima kasih memberitahu kenapa ea^^

    ReplyDelete
  7. tak pernah terfikir lagi camtu..cuma sentiasa rasa bersyukur dengan kebolehan yang saya ade.

    ReplyDelete
  8. @nabByla takpe kalau rasa mcm tu if itu boleh buat kita lg semangat :)

    ReplyDelete
  9. @Hardy_Hunt2 setuju ! bersyukur dengan kelebihan kita :)

    ReplyDelete
  10. @MiMiEy :) betul ! itu cara yg betul ! reflect balik tu pada smtg yg -ve , baru kiter akn rasa smgt :)

    ReplyDelete
  11. betol tu wani..tapi kiter ni pun jangan duk tunggu jer kelebihan kiter tu muncul tibe2..hehe..kiter pun kena usaha gak..

    ReplyDelete
  12. penah jugak pkir camtu . tapi bila pkir lagi , apa yg Allah dah bg ni mst ada guna jgk kan.. mst ada sbb jugak . hihi . just bsyukur aje :)

    ReplyDelete
  13. @fathiahRAIHANA yup ! bersyukur dengan apa yang kita ada :)

    ReplyDelete

comment as you pleased. thank you ;)